Logotyp – den visuella delen av ditt varumärke och hur det kan gå

När jag var ute och åkte på Essingeleden häromdagen passerade en bil med en intressant logotyp. Till synes välgjord. Modern och såg seriös ut, men med en liten miss. Den säger NO EL CO. Kanske inte det bästa sättet att profilera sig om man är en elinstallatör trots att man heter Nordiska El Companiet. Man tänker genast att när de varit hos mig har jag INGEN EL! Tänk så det kan gå när inte alla steg görs på rätt sätt i processen med att ta fram en logotyp.

Lite råd som hjälper er att inte göra samma misstag
Att tänka på när man tar fram sin logotyp och sin grafisk identitet:
⁃    Den ska spegla vad du står för och vem du är/gör.
⁃    Den ska vara tydlig och enkel.
⁃    Lätt att komma ihåg. Stark visuell igenkänning.
⁃    Fungera i många sammanhang. Allt från hemsida och visitkort till give-aways och fasadskyltar/bildekaler.
⁃    Tidlös design.
⁃    Stäm av och kontrollera med referensgrupp och omvärld.

Arbetsprocessens steg för att ta fram en logotyp
1: Ta in information om företaget, verksamheten och företagets själ.
2: Research. Hur ser konkurrenterna ut? Finns det gemensamt formspråk i bransch? Ska man följa eller bryta dessa? m.m.
3: Flera logoskissförslag tas fram.
4: Korrigering och utveckling av skisserna görs.
5: Efter ok från uppdragsgivaren färdigställs olika original för olika användningsområden.

Detta är viktiga steg för alla de som tar fram en logotyp och en förutsättning för att inte göra ovan misstag.