Varför fråga efter en budget?

Det är inte ovanligt att vi frågar efter en budget när du vill ha hjälp med ett marknadsföringsprojekt, en hemsida eller logotyp. Varför, kan man undra. Här nedan illustrerar vi det med en liten historia

Vi byter bransch och tänker oss att du vill bygga ett hus. Du ringer en byggare.

– Hej, jag vill ha ett nytt hus, vad kostar det?
– Visst men hur stort hus behöver du?
– Tja, det räcker med 3 sovrum, vardagsrum och kök.
– Vad har du för budget?
– Ge mig ett pris.

– Denna typen av hus kostar X kronor och är vårt standardhus…

… men det är klart att man kan också bygga en enklare hustyp för Y kronor.

– Jaha, men jag har bara Y kronor!
– Då passa den andra hustypen dig.
– Bra, då tar jag den andra hustypen för Y kronor …
… men jag vill ha 2 våningar, en pool och 2 terrasser,  och så skulle jag vilja få det byggt först så att jag kan prova det i en månad innan jag bestämmer mig.”

Detta är en lite överdriven beskrivning. Men det är viktigt att fastställa budget, mål och visioner innan uppdragets start. Det är också viktigt att uppdatera budgeten om förutsättningarna ändras under projektet. Så därför frågar vi ofta även om budget. Får vi ett hum om budgetnivån kan vi ge förslag som är optimerade efter din budget.